Spring naar inhoud

Compliment, klacht of suggestie

Alle medewerkers van Thuiszorg Het Friese Land zijn u zo goed mogelijk van dienst. Wij hechten veel waarde aan het bieden van zorg van hoge kwaliteit. Om die reden stellen wij het op prijs wanneer u uw compliment, klacht of suggestie aan ons wilt doorgeven. Zo kunnen wij de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening waar nodig verbeteren. 

Wat kunt u doen als er iets niet goed gaat?

Soms gaan dingen anders dan u verwacht. Als u of uw familie een klacht of suggestie ter verbetering heeft, zijn er verschillende mogelijkheden:

  • U bespreekt de situatie met de betrokkenen. 
  • U bespreekt de situatie met de wijkverpleegkundige of regiomanager. 
  • U legt de situatie voor aan de klachtenfunctionaris. 

Bereikbaarheid klachtenfunctionaris

Colette Vijfhuizen is de onafhankelijke klachtenfunctionaris voor cliënten van Thuiszorg Het Friese Land en hun familie. Zij is bereikbaar via: 

  • 06 - 518 543 88 
  • colettevijfhuizen@quasir.nl 
  • Schriftelijk:
    Colette Vijfhuizen
    onafhankelijk klachtenfunctionaris Thuiszorg Het Friese Land
    Antwoordnummer 6039, 8900 VC LEEUWARDEN 

Als u er ondanks de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet uitkomt en u uw klacht wilt indienen, dan kunt u dit doen bij de directeur van Thuiszorg Het Friese Land. De klachtenfunctionaris kan u vertellen hoe u dat doet.

Bemiddeling en onderzoek

Wanneer uw klacht bij de directeur is binnengekomen, ontvangt u hiervan een bevestiging. Er wordt vervolgens gekeken of er klachtbemiddeling is ingezet of dat u hiermee instemt dit alsnog te doen. Als dit niet tot het gewenste resultaat leidt of heeft geleid, dan laat de directeur uw klacht onderzoeken. De afdeling Kwaliteit en Innovatie voert dit onderzoek uit, eventueel met interne deskundigen die erbij betrokken zijn. Afhankelijk van de aard en ernst van de klacht, kan de directeur besluiten om externe onderzoekers in te schakelen. 

In gesprek met u

De werkwijze van het onderzoek wordt vastgesteld op de inhoud en complexiteit van de klacht. Dit gebeurt op dezelfde wijze als bij een onderzoek naar aanleiding van een melding aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Een gesprek met de melder van de klacht is een vast onderdeel van het onderzoek. De onderzoekers van de afdeling Kwaliteit en Innovatie of de externe onderzoekers rapporteren over hun onderzoek aan de directeur en adviseren over afhandeling van uw klacht. Ook doen ze eventuele aanbevelingen richting de organisatie. De directeur neemt op basis van de onderzoeksresultaten en het advies een besluit. U krijgt hierover schriftelijk bericht. 

Cliëntvertrouwenspersoon

In het kader van de Wet Zorg en Dwang (Wzd) heeft Thuiszorg Het Friese Land een cliëntvertrouwenspersoon tot haar beschikking. De cliëntvertrouwenspersoon ondersteunt cliënten als er sprake is van onvrijwillige zorg, zoals onvrede of klachten rond de onvrijwillige zorg, opname of verblijf in een zorginstelling. 

Voor onduidelijkheden, klachten en onvrede over onvrijwillige zorg kunt u terecht bij: 

Commissies

Er is een landelijke commissie waaraan u uw klacht kunt voorleggen:

  • Klachtencommissie Wzd
    Thuiszorg Het Friese Land is ook aangesloten bij de Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg(KCOZ). De KCOZ behandelt uitsluitend klachten over onvrijwillige zorg die op basis van de Wet Zorg en Dwang wordt verleend.